

Op donderdag 13 juni 2017 spraken we met Wouter van Gessel, oprichter en voorzitter van de stichting Freedom of Mobility. Wouter kwam naar ons kantoor in Houten om zijn visie op en de verbeterpunten van de Nederlandse mobiliteit te delen. Van zelfrijdende auto’s tot het splitsen van intercity’s en stoptreinen: alles kwam aan bod. Benieuwd naar het verhaal van Wouter? Lees dan snel verder!
Het OV moet eenvoudiger, sneller en 24/7 toepasbaar zijn
We pakken een kop koffie en gaan zitten. Als ik Wouter vraag naar zijn stichting Freedom of Mobility vertelt hij: ‘Het is een stichting met een visie op hoe we ons in de toekomst kunnen verplaatsen. Het huidige openbaar vervoer voldoet volgens ons niet aan de eisen waar een auto wel aan voldoet en moet zich meer vormen naar de wensen van de reiziger. Het openbaar vervoer moet eenvoudiger, sneller, comfortabeler en 24/7 toepasbaar zijn.’
‘Een auto is een verlengde van jezelf. Het OV niet.’
Als ik Wouter vraag naar de belangrijkste verbeterpunten in het OV, neemt hij de auto opnieuw als voorbeeld: ‘Een auto geeft je de vrijheid om weg te gaan wanneer je wilt. Het is een verlengde van jezelf.’ Het openbaar vervoer is dat volgens Wouter nog niet: ‘We moeten nog steeds nadenken over wanneer de treinen rijden, wanneer niet, wanneer er werkzaamheden plaatsvinden et cetera.’ Het beste OV-systeem ter wereld? Dat is volgens Wouter de roltrap: ‘Het klinkt misschien absurd, maar bij een roltrap is het vanzelfsprekend waar reizigers vandaan komen en waar ze naar toe gaan. Een roltrap valt niet op. Je kunt op ieder moment opstappen en hoeft daar niet bij na te denken.’ Er is volgens Wouter maar één systeem in Nederland dat daar bij in de buurt komt en dat is de metro.
Sneller treinvervoer door loskoppelen intercity en stoptrein
Een ander verbeterpunt in de Nederlandse mobiliteit ligt volgens Wouter bij de efficiëntie van het Nederlandse treinverkeer: ‘De spoorinfra is een vermenging van stoptreinen, goederentreinen en intercity’s. Alles bijt elkaar, met als gevolg dat gemiddelde snelheden niet omhoog kunnen.’ Wouters oplossing? Stoptrein, goederentrein en intercity van elkaar scheiden. ‘In mijn ogen moet het huidige spoor zo verdeeld worden dat treinen op geïsoleerde corridors rijden. Wissels moeten zo geplaatst worden dat de treinen in de operatie eenvoudig kunnen keren. Een trein moet – bij onderhoud of calamiteit – binnen de eigen corridor op een ander perron binnen kunnen komen.’ De intercity kan volgens Wouter beter bediend worden door de magneettrein: ‘Daardoor kunnen zowel treinfrequenties als gemiddelde snelheden omhoog: snellere treinen hebben immers geen hinder meer van langzamere treinen.’ Daarnaast vindt Wouter dat spoorwegen ook de vijf bestaande luchthavens aan het spoorwegnet moeten toevoegen: ‘Luchthavens zijn immers OV knooppunten en luchtvaart hoort ook bij het openbaar vervoer.’
‘Wat ik in Nederland mis is trots’
De Volkskrant gaf op 14 juli 2017 een pluim aan het Nederlandse spoornetwerk, dat het volgens het artikel goed doet ten opzichte van buurlanden. Wouter deelt deze mening: ‘Wat ik in Nederland mis is trots. We kunnen meer trots zijn op wat we hebben en op hoe we continu bouwen aan een betere infrastructuur. Die trots zie ik wel in Japen en Zwitserland.’
Stadsbus verandert in lokale tram
Stadsbussen? Die ziet Wouter veranderen in lokale trams met genoeg ruimte voor de fiets: ‘Ik denk dat de lokaaltram terug komt: een tram die de binnensteden met de buitenwijken gaat verbinden op basis van lijnen die lopen van knooppunt naar knooppunt. Deze sneltram of metro wordt breder, zodat meer reizigers een fiets mee kunnen nemen.’ Daarnaast voorspelt Wouter dat de bus zich in de toekomst beperkt tot de gebieden waar de metro te groot is: ‘Busvervoer gaat lijken op het metroprincipe: voldoende ruimte voor de fiets of de scootmobiel én simpele lijnen,’ aldus de mobiliteitsexpert. En de taxi? Die opereert volgens Wouter straks niet langer zelfstandig: ‘De taxi zie ik voor me als een overkoepelend orgaan met het OV. Bijvoorbeeld als onderdeel van NS of andere vervoerders.’
‘Het station: een bereikbare ‘marktplaats’ voor wonen, werken en recreëren’
Het station ziet Wouter als een ‘marktplaats’ dat makkelijk bereikbaar is voor zowel voetgangers, fietsers als automobilisten: ‘Het station of stationsgebied moet een mix worden van wonen, werken en recreëren. Een plek waar je altijd moet zijn, waar alle wegen naar toe leiden en waar voldoende plaats is om de fiets te parkeren.’ Bij voorzieningen als fietsparkeerplaatsen en de OV-fiets houdt het volgens Wouter niet op: ‘Willen de spoorwegen echt de fietser bedienen? Dan moet de (OV-)fiets ook in grote aantallen mee kunnen in metro, stoptrein en intercity.’
Een hoop veranderingen in het openbaar vervoer
Als we Wouter mogen geloven, moet er de komende jaren een hoop veranderen voor een betere Nederlandse mobiliteit. Landelijk op het gebied van treinverkeer en spoorinfrastructuur, lokaal als we het hebben over de aanwending van bussen, trams, metro’s en taxi’s. We ronden het interview af en drinken onze koffie op. Wouter: bedankt voor je input en veel succes in de toekomst met je stichting Freedom of Mobility!

Wouter van Gessel voor de TR09 magneettrein
Meer lezen over mogelijke veranderingen in de Nederlandse mobiliteit? Lees dan ook eens dit interview dat we eerder hielden met Urban Developer Vincent Taapken!