Spoorzone Delft

Treinverkeer reed in Delft jarenlang over een viaduct dwars door de historische stad heen. Dat viaduct zorgde voor overlast voor de omgeving en was niet berekend op de groei van het toekomstig treinverkeer. Daarnaast werd het station te klein en voldeed het niet meer aan de huidige gebruikerseisen. En dus startte inwoners een lobby die resulteerde in het project ‘Spoorzone Delft’.

Spoorzone Delft
Om zowel het spoor als het station klaar te maken voor de toekomst, zijn beide ondergronds gebracht. Treinen rijden sinds 2015 door een 2.300 meter lange tunnel. Vlak naast het oude station is een nieuw station en stadskantoor ineen verrezen. Ook is er parkeerruimte voor ruim 7.000 fietsen en 650 auto’s. In het stationsgebied realiseert Delft de komende jaren een stadspark en een groot aantal woningen en er ontstaat ruimte voor bedrijvigheid, voorzieningen, cultuur en horeca. Het viaduct dat de stad doorsneed is inmiddels afgebroken, de ruimte wordt opnieuw ingericht.

Omgeving
Katja Torbijn verzorgde in 2017 in opdracht van ProRail en de gemeente Delft de communicatie met de omgeving, de organisatie van verschillende mijlpalen en de inzet van sociale media. Zo organiseerde de afsluiting van het project met een hardloopwedstrijd en lampionnentocht door de tweede spoortunnel. Deze werd na de afsluiting van het stationsproject onderdeel van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer, dat elke tien minuten een trein mogelijk maakt.

 

Project Details

Opdrachtgever: Spoorzone Delft (Gemeente Delft en ProRail)

Architect: Benthem Crouwel Architects, Mecanoo architecten, Bureau Palmbout, Joan Busquets

Betrokken: Katja Torbijn

Omvang: 24 hectare.

Diensten: Omgevingscommunicatie

Bouwperiode spoorzone: 2009 – 2018, gebiedsontwikkeling tot 2025