Rotterdam Centraal

Station Rotterdam Centraal is onderdeel van de grootste stationsverbouwing van Nederland sinds het ontstaan van de spoorwegen. Het oude station uit 1957 is volledig gesloopt. Vervolgens is er een volledig nieuw station gebouwd. Het nieuwe station bestaat uit een imposante stationshal, gekoppeld aan een brede reizigerspassage onder de sporen door en een glazen dak met een oppervlakte van ruim 30.000 m2 over de sporen heen. Rotterdam Centraal is één de zogenaamde Grote Stationsprojecten.

Omgevingscommunicatie

Direct achter het station ligt de vooroorlogse Provenierswijk. Deze woonwijk had dagelijks te maken met de bouw van het nieuwe station. Ook reizigers konden niet om de werkzaamheden heen. Perrons waren tijdelijk afgesloten, looproutes wijzigden regelmatig en voorzieningen verhuisden af en toe. Winkeliers namen hun intrek in een tijdelijk station en zijn later opnieuw verhuisd naar de definitieve locatie. Desondanks bleven alle treinen de hele bouwperiode rijden volgens het spoorboekje.

Bouwen ‘met de winkel open’ betekende voor dit project dat goede communicatie met alle doelgroepen cruciaal was. Het projectteam Rotterdam Centraal, een samenwerking tussen ProRail en gemeente Rotterdam, had dan ook een uitgebreide communicatiemiddelenmix opgezet aan het begin van het project. Structureel werden de omgeving van het station en alle betrokken geïnformeerd over de laatste stand van zaken. Dat gebeurde via bouwberichten, bewonersbrieven, informatieavonden, een uitgebreide website en sociale media. Katja was tussen 2010 en 2014 onderdeel van het communicatieteam, dat niet alleen de omgevingscommunicatie verzorgde, maar ook de opening van het nieuwe station door koning Willem-Alexander organiseerde.

 

 

Project Details

Opdrachtgever: ProRail

Architect: Team CS (Benthem Crouwel ArchitectsMVSA & West 8)

Betrokken: Katja Torbijn

Diensten: Project- en omgevingscommunicatie

Omvang: 47.000 m2

Bouwperiode: 2009 – 2014