Interim communicatieadvies
‘Beperken van risico’s met goede communicatiestrategie’
Nieuwe stations, woontorens; bouwen doen we steeds vaker binnenstedelijk. Midden in het centrum, langs de rand van een woonwijk of in de buurt van een bedrijventerrein. Dat betekent dat bouwen altijd samengaat met overlast voor de directe omgeving van het project: omwonenden, naastgelegen bedrijven, winkeliers, gebruikers of bijvoorbeeld scholen. Ook intern zijn er vaak veel stakeholders betrokken: meerdere opdrachtgevers, (onder)aannemers, architecten, adviseurs etc. Een goede relatie en goede communicatie met al die betrokkenen is dan ook erg belangrijk. Zo belangrijk, dat het steeds vaker al onderdeel uitmaakt van de planfase of het aanbestedingstraject. Maar…hoe pak je het aan?
Strategisch communicatieadvies
Binnenstedelijke projecten, groot of klein, vragen om een goed doordachte communicatieaanpak. Om de juiste strategie te bepalen is vooraf onderzoek naar onder andere doelgroepen/stakeholders en (communicatie)risico’s noodzakelijk. Weet je dat veel risico’s in de uitvoering met een goede communicatieaanpak geëlimineerd kunnen worden? Een goed communicatieadvies beschrijft onder andere:
- Wat we communiceren (boodschap);
- Wat we willen bereiken (doelen en doelstellingen);
- Wie we willen bereiken (doelgroepen), wat is de informatiebehoefte;
- Hoe we dat aanpakken (strategie);
- Met welke middelen;
- Binnen welk budget en volgens welke planning;
- Hoe we bijsturen, inspelen op veranderingen (evaluatie).
Strategische communicatie: onze aanpak
Onze communicatieadviseurs helpen je om je project- of omgevingscommunicatie naar een hoger plan te tillen. Zij schrijven strategische communicatieplannen voor omgevingscommunicatie vanuit opdrachtgevers, maar schrijven ook regelmatig mee in aanbestedingsplannen voor opdrachtnemers. Door jarenlange ervaring in de bouwwereld weten ze precies de juiste snaar te raken, weten ze welke informatiebehoefte de verschillende betrokkenen hebben en de juiste middelenmix hierop te ontwikkelen. Een communicatieplan is geen op zichzelf staand plan. Het plan sluit aan op de organisatie- of projectdoelen en ondersteunt de bedrijfsvoering. Daarbij zetten we niet alleen in op informatie zenden, maar gaan we op zoek naar mogelijkheden om de dialoog aan te gaan. Wij geloven er namelijk in dat je met een dialoog veel meer kunt bereiken. Extern, maar intern nog meer!
Uitvoering
Zijn alle partijen het eens over de strategische communicatie-aanpak? Dan kan het plan uitgevoerd worden. Als je daar zelf de tijd, kennis of ervaring niet voor hebt, gaan onze adviseurs graag voor je aan de slag.
Waarmee kan ik je helpen?
Wil je meer weten over communicatie of kan ik je ergens bij helpen? Neem dan contact met me op.
Katja Torbijn
Communicatie Bel mij: 06-5283 4993 Mail mij: katja@db-m.nl