Groningen Spoorzone

Het dagelijkse aantal reizigers van station Groningen groeit naar verwachting van 33.000 nu naar zo’n 44.000 in 2030. Om de treinverbindingen te verbeteren en het mogelijk te maken meer treinen te laten rijden, legt ProRail onder de naam Groningen Spoorzone een extra spoor aan en trekt andere sporen door. Het station krijgt een nieuwe voetgangerspassage, zodat reizigers gemakkelijk te perrons kunnen bereiken.

Meer sporen en een fietsenstalling

Station Groningen krijgt in totaal drie tunnels onder het station: voor voetgangers, voor fietsers en voor bussen. De voetgangerspassage dient ook als interwijkverbinding, de fietserstunnel verbindt de huidige fietsenstalling met de toekomstige stalling onder de perrons. De bustunnel ontlast de hoofdwegen.

Het project Groningen Spoorzone bestaat onder andere uit de volgende onderdelen:

  • Uitbreiding van drie naar vier sporen tussen station Groningen en Groningen Europapark;
  • Een extra perron op station Europapark;
  • Een nieuw opstelterrein in Haren: “De Vork”, dat het huidige opstelterrein aan de zuidzijde van station Groningen vervangt in de toekomst;
  • Een gescheiden spoornetwerk voor regionale treinen en de treinen van NS.
Db-m

Db-m is in opdracht van ProRail als contractmanager betrokken in de voorbereiding, de aanbestedingsfase en de uitvoeringsfase van dit project.

Project Details

Opdrachtgever: ProRail, i.o.v. provincie Groningen en ministerie van IenW

Betrokken: Vincent Maaskant

Bouwperiode: start bouw zomer 2020 – oplevering nog niet bekend

Beeld: ProRail/Stefan Verkerk

Animatie: Zo ziet het nieuwe hoofdstation er straks uit (mei 2019)

Video: Dronebeeld opstelterrein De Vork (juli 2018), timelapsevideo opstelterrein De Vork (juni 2020)