Tussen Heerlen en Landgraaf verdubbelde Swietelsky Rail Benelux het spoor over een lengte van circa drie kilometer. De spoorverdubbeling maakt een tweede grensoverschrijdende treinverbinding met Aken (Duitsland) mogelijk. Daarmee wordt het voor bewoners van de grensstreek aantrekkelijker om over de grens te wonen, werken, studeren of winkelen. ProRail is opdrachtgever voor de spoorverdubbeling, die in 2021 en 2022 gerealiseerd wordt. Db-m verzorgde de omgevingscommunicatie voor dit project.
Het project
We verdubbelden niet alleen het spoor, maar pasten ook bestaande spoorviaducten aan (Euregioweg, Melchersstraat en Spoorstraat in Landgraaf) en realiseerden nieuwe viaducten (Spoordamstraat in Heerlen). De overweg aan de Glas mij-Weg verdween, evenals station De Kissel. De gemeente Heerlen sluit de Glas mij-Weg via het nieuwe viaduct aan de Spoordamstraat aan op de Mijnspoorweg. Ten slotte pasten we de opstelterreinen voor treinen (emplacementen) en perrons van de stations Heerlen en Landgraaf aan. Om deze werkzaamheden uit te voeren waren verschillende buitendienststellingen gepland, waaronder een negenweekse buitendienststelling in het voorjaar van 2022.
Communicatie spoorverdubbeling
Eén van de doelstellingen van het project was minimale omgevingshinder. Communicatie speelt daar een belangrijke rol in. Db-m verzorgde namens Swietelsky Rail Benelux de omgevingscommunicatie voor het project, op zowel strategisch, tactisch als uitvoerend vlak, vanaf ontwerpfase tot aan de ingebruikname. Dat deden we onder andere via bewonersbrieven, digitale nieuwsbrieven, inloopspreekuren en -bijeenkomsten. Ook realiseerden we zowel in Heerlen als in Landgraaf een uitkijkpunt waar omwonenden de bouw vanaf een veilige locatie kunnen volgen.