Station Utrecht Centraal

Utrecht Centraal – hét spoorknooppunt van Nederland – is volledig verbouwd tot een moderne, lichte en ruime openbaarvervoerterminal. De verbouwing was nodig, omdat het oude station te klein werd voor de dagelijkse 285.000 reizigers. De nieuwe OV-terminal (voor bus, trein en tram) is ruim, licht en toegankelijk. Zo kan iedereen snel en gemakkelijk de hal, perrons en binnenstad bereiken. Utrecht Centraal is één van de Grote Stationsprojecten.

Interwijkverbinding

De verbouwing is onderdeel van de complete herinrichting van het stationsgebied. De stationshal, een overdekte boulevard van circa 300 meter lang, verbindt de Jaarbeurs met de stad. Eye-catcher is het golvende dak boven de sporen. Ook de nieuwe perronoverkappingen, met waar mogelijk zonnecellen, springen in het oog. Station Utrecht Centraal is vernieuwd ‘met de winkel open’: treinen bleven rijden en voorzieningen waren altijd bereikbaar. De hal werd in meerdere fases vernieuwd.

Directievoering

Db-m was als directievoerder betrokken bij de bouw van de nieuwe stationshal. De directievoerder hield zich voornamelijk bezig met de diverse commerciële (deel)projecten in het reizigersgebied en de verbindingen naar de Jaarbeurs en Hoog Catharijne. Daarnaast behoorde ‘bouwstap 6’, de laatste fase van de verbouwing, midden in de stationshal, tot zijn takenpakket. Katja verzorgde in de eindfase en tijdens de officiële opening van het station in 2016 voor de online communicatie en sociale media. Ook droeg ze bij aan het staatsbezoek dat koningin Maxima en koningin Mathilde aan het station brachten.

Project Details

Opdrachtgever: ProRail, als onderdeel van CU2030

Architect: Benthem Crouwel Architects i.s.m. Movares

Betrokken:Katja Torbijn

Bouwperiode: Geopend in 2016

Diensten: Directievoering, online communicatie