Vincent Maaskant over goede samenwerking

Interview Vincent Maaskant: “Vergeet de techniek, focus op de mensen”

Vergeet de cijfers, de processen en de techniek. Wie een complex project écht op een goede manier wil realiseren, focust op de zachte kant van samenwerken. Dat teamleden hun vak verstaan mag je namelijk van hen verwachten, zo stelt Vincent. “Bouwen is mensenwerk, dus zet de mensen centraal. Wat is voor hen belangrijk? Waarom doen ze wat ze doen?”

Inzetten op de relaties

De vraag naar die zachte kant van projecten wordt steeds groter, ziet Vincent om zich heen. “In vacatures lees je steeds vaker de wens voor de zogenaamde softskills en het woord ‘samenwerken’ valt tegenwoordig vaker dan het woord ‘contract’. Als db-m geloven we in die zachte kant. We zetten in op relaties, binnen en buiten projectteams, organisaties en samenwerkingsverbanden. We verbinden de ‘hokjes’, zoeken naar raakvlakken in de interne en externe projectomgeving. En we onderzoeken de belangen van de betrokken stakeholders”, vertelt Vincent. “Daarom zoeken we naar de kwaliteiten van de teamleden, zodat iedereen kan doen waar hij of zij goed in is. Alleen dan krijg je samen mooie dingen voor elkaar. Dat werkt voor alle type projecten, of het nu gaat over infra, commercieel vastgoed of publiek vastgoed.”

“Hoe goede samenwerking er uit ziet, bespreken we zelden.”

Hoewel projectstartup’s en -followup’s steeds vaker terugkomen binnen projectteams, worden er nog zelden aan de voorkant contractuele procesafspraken gemaakt over hoe je met elkaar samenwerkt. “Het behalen van de planning of een project opleveren binnen het afgesproken budget is geen doel, het is wat we aan de voorkant met elkaar hebben afgesproken. En natuurlijk benoemen we dat we op een goede manier willen samenwerken gedurende het project. Maar hoe die samenwerking er dan uit ziet, bespreken we zelden.” Wat een ‘goede samenwerking’ is, is voor iedereen anders. Vincent: “Of misschien valt het niet goed te omschrijven, maar kun je wel beschrijven dat je hier samen mee aan de slag gaat en op welke manier je aan die goede samenwerking werkt. Een projectstartup onder begeleiding van een deskundige partij kan hierin een goede eerste stap zijn.”

Omdat samenwerking voor iedereen anders is, is het belangrijk om het met elkaar te hebben over die samenwerking. Iedere keer opnieuw. Welke waarden zijn belangrijk? En waarom? Hoe ziet die spreekwoordelijke stip op de horizon er uit, en hoe kom je daar met elkaar? Vincent: “Als je hier regelmatig gesprekken over voert, komt er een rode draad naar voren, dingen die voor iedereen belangrijk zijn. Plezier in het werk, mensen meenemen in het proces zodat ze niet verrast worden en de juiste tools leveren om een goede keuze te kunnen maken zie ik vaak terug.”

Overtreffen van verwachtingen

“Mijn persoonlijke doel is om de verwachting te overtreffen”, vertelt Vincent. “Dat geldt voor db-m, voor de projecten, de klanten, maar ook intern naar collega’s. Daarvoor is het belangrijk dat je je verdiept in de mensen om je heen, je inleeft in de wereld van die ander. Wat vindt hij belangrijk? Waar loopt hij tegenaan? En wat kan ik doen om daarin te helpen? Om daar achter te komen is een bepaald gedrag nodig: nieuwsgierigheid.”

Goedgevulde gereedschapskist

“Natuurlijk verstaan onze medewerkers inhoudelijk hun vak. Ze hebben een uitgebreide kennis van het proces, de planning, budgetten en contracten en houden die kennis ook actueel”, vertelt Vincent. “Tegelijkertijd leiden we ons team op om de gereedschapskist te (blijven) vullen met allerlei technieken om op een goede manier met elkaar te communiceren, te verbinden. Want als je overzicht wilt, iedereen mee wilt krijgen in het proces, moét je met elkaar praten. Live, niet via e-mails, memo’s en officiële documenten. Pas als je écht begrijpt wat belangrijk is voor die ander, kom je samen verder. Sneller, goedkoper, makkelijker. En vooral: leuker.”

Interessant artikel? Delen mag!

Vergelijkbaar Nieuws