newindustry

Interview: “Zelfrijdende auto’s veranderen vastgoedbehoefte”

De bouw- en vastgoedsector kent veel interessante spelers. Mensen met een bijzondere visie, experts die een eigen draai geven aan de sector, of ‘anders dan anders’ bouwen. Vincent Taapken, urban developer bij New Industry, deelt zijn visie op stadsontwikkeling. Aanleiding waren zijn tweets over zelfrijdende auto’s. Wat die twee met elkaar te maken hebben? Vincent vertelt!

Vincent nodigde me uit in zijn kantoor in het centrum van Rotterdam. Vlak achter de Coolsingel op de vierde verdieping van een oud pand, uitzicht op de Markthal. De stadsontwikkelaar is geen alledaags type; dat valt meteen op. Geen pak, maar een fancy spijkerbroek met hippe trui. Hij drinkt geen koffie, maar thee. Het maakt me direct nieuwsgierig!

New Industry

Al sinds 2009 probeert New Industry de sector in beweging te brengen, vooruit te laten kijken. Het blijkt een lastige opgave. ‘Veel investeerders kijken vooral terug, beleggers vragen om producten uit de jaren ’70, met het oog op zekerheid en risicobeperking.’ Dat maakt het ontwikkelen van toekomstbestendige ‘plekken’ er niet makkelijker op. Dat terugkijken het grootste risico is, krijgt Vincent maar langzaam tussen de oren van de belegger. Want wie het nieuws een beetje volgt, weet dat technologische ontwikkelingen razendsnel gaan. Veranderingen met gevolgen voor wonen en werken, maar ook voor mobiliteit. ‘Mobiliteit is afgelopen decennia extreem veranderd, puur en alleen door vooruitstrevende technologie,’ zegt Vincent. ‘Het is dus bizar dat het jaren-90-beleid in 2016 nog steeds als basis dient.’

Zelfrijdende auto’s

Volgens Vincent staan we aan de vooravond van een megarevolutie in mobiliteit. ‘Iedere dag hoor ik het filenieuws op de radio. Over vijftien jaar zijn er geen files meer. Dan heeft niemand in Nederland nog een eigen auto, maar laat iedereen zich rijden naar zijn afspraken,’ voorspelt Vincent. ‘En ben je op locatie? Dan haalt die zelfrijdende auto de volgende klant op. Kortom: dure parkeergarages op A-locaties in de stad worden compleet nutteloos!’ Deze voorspelling betekent nogal wat. Niet alleen voor de auto-industrie, maar voor de maatschappij als geheel. Vincent: ‘Mobiliteit is een service. Het gaat straks niet meer over bezit, maar over gebruik. Het liefst servicegericht.’

Plek in plaats van locatie

Datzelfde geldt volgens Vincent voor kantoren: ‘Er zijn straks geen pasklare kantoren meer nodig. Werken kan overal, in de toekomst zelfs onderweg. Er zijn plekken nodig. Flexibel inzetbare plekken voor wat op dat moment nodig is. Zo’n plek kan overal zijn.’ Waarschijnlijk keek ik verbaasd, want Vincent begint het direct uit te leggen: ‘We moeten plekken ontwikkelen waar mensen zich prettig voelen. Een bouwkundig ontwerp, duurzaamheid en innovaties zijn slechts middelen om tot die plek te komen. Geen doel op zich. Creativiteit, inspiratie en netwerken, dát moeten de uitgangspunten zijn!’ En dat is precies het gat waar Vincent en zijn partners in duiken.

Anders denken

Volgens Vincent moeten beleggers en ontwikkelaars anders gaan denken. ‘Het kost gemiddeld 7 jaar om een project te realiseren. Je moet dus minimaal 10 jaar vooruitkijken om te innoveren. Wie vooruitkijkt, weet nu al dat die peperdure ondergrondse parkeergarage overbodig is nog voor hij klaar is,’ zegt Vincent. Zijn missie is om de sector anders te laten kijken naar een vraagstuk. Niet vanuit geld of risico, maar vanuit klant- en servicegerichtheid. Vincent: ‘Je kunt mensen anders laten denken door ze te overtuigen. Door te evalueren met feiten, cijfers, euro’s. Als we de bouw- en vastgoedsector willen innoveren, moeten we keuzes maken voor de consument. Neem Uber. Apple. Zij leveren diensten, waarvan we als klant niet wisten dat we het nodig hadden. Maar we gebruiken ze allemaal!’
Kortom: door allerlei technologische ontwikkelingen verandert de bouw- en vastgoedsector. Onder andere zelfrijdende auto’s en andere technologische ontwikkelingen zorgen voor een andere vastgoedbehoefte. ‘Een behoefte die weliswaar pas over een aantal jaren noodzakelijk wordt, maar waar we als sector nu al op moeten inspelen,’ besluit Vincent zijn verhaal.
Vincent Taapken MG 0038 bewerkt klein
Interessant artikel? Delen mag!

Vergelijkbaar Nieuws