10 jaar db-m

10 jaar db-m, 10 keer een terugblik: inspirerende interviews (1)

“De tijd vliegt als je het naar je zin hebt.” Cliché, maar oh zo waar. Maandag 1 juni aanstaande bestaat db-m precies tien jaar. En hoewel we deze mijlpaal pas later dit jaar zullen vieren – we hebben immers te maken met het coronavirus – kijken we vanaf vandaag tien weken lang vol trots terug op prachtige projecten, mooie kansen, bijzondere momenten en inspirerende ontmoetingen. In de afgelopen tien jaar ontmoetten we heel veel mensen: oude bekenden, nieuwe opdrachtgevers, interessante sprekers tijdens bijeenkomsten en fijne collega’s bij zowel onze projecten als bij db-m. Allemaal hadden en hebben ze een eigen verhaal: mensen met een bijzondere visie,  experts die een eigen draai geven aan de sector of ‘anders dan anders bouwen’. Door de jaren heen interviewden we veel van deze mensen. En omdat de mensen waar wij mee samenwerken ons werk zo bijzonder maken, trappen we deze jubileumrubriek af met tien inspirerende interviews. In willekeurige volgorde uiteraard.

Eric van der Meer: “Goed OV-netwerk randvoorwaarde voor metropoolregio”

train 2471209 1920 002 768x512 1Vervoer, openbaar of niet, is een veelbesproken onderwerp. Experts voorspellen dat we met elkaar meer, langer en vaker in de file belanden. Tegelijkertijd verwachten vervoerders een toename van het aantal OV-reizigers in de komende jaren. ‘Nederland slibt dicht’ is een veelgebruikte krantenkop. En omdat we dat met elkaar willen voorkomen, neemt de roep om extra investeringen in het openbaar vervoer toe. Volgens Eric van der Meer, frequent OV-gebruiker en projectmanager voor de multimodale vervoersknoop Schiphol, is een goed OV-netwerk een randvoorwaarde voor een goed functionerende metropoolregio. Het hele interview lees je hier >>

Berry Hendriks: “3D-printen in de bouwsector: sneller, duurzamer én goedkoper”

Om in een behoefte te kunnen voorzien, is de bouw volgens Berry toe aan een grote automatiseringsslag: ‘Omdat er een tekort is aan mensen in de bouw, kan de sector straks niet langer voorzien in alle consumentenbehoeften. Dit betekent dat er automatisering nodig is. Denk aan robots die metselen, maar ook aan betonprinten.’ ‘Bij CyBe gaan we nog een stap verder,’ stelt Berry, ‘We automatiseren ook het genereren van een gebouw, waardoor er minder architecten en constructeurs nodig zijn.’ Ook op het gebied van duurzaamheid speelt betonprinten volgens Berry een belangrijke rol: ‘Om het uitputten van onze planeet tegen te gaan, denken we bij CyBe constant na over het efficiënt omgaan met grondstoffen. Het hele interview lees je hier >>

Gerard Apeldoorn (Vesteda): “Mix van professionaliteit en collegialiteit is wat wij zoeken in een directievoerder”

WP 20160721 07 06 54 Pro 242x300 1Leidsche Rijn Centrum is een complex nieuwbouwproject in het kloppend hart van de Utrechtse wijk Leidsche Rijn. De wijk verrijst rondom het dak van de Leidsche Rijntunnel en er worden ruim 130 winkels, 762 moderne en comfortabele appartementen en 9000 m² aan kantoorruimte gerealiseerd. Het grote project is onderverdeeld in verschillende percelen en bij ieder perceel zijn meerdere stakeholders betrokken. Een van die stakeholders is Vesteda, de ondernemende belegger die zich richt op de vastgoedsector en dan met name op woningen in het middenhuursegment. Gerard Apeldoorn, technisch manager bij Vesteda, koos voor db-m als directievoerder voor Perceel 5: “Db-m is een partij die inhoudelijk verstand van zaken heeft en dat combineert met uitstekende communicatie en een prettige werksfeer.” Het hele interview lees je hier >>

Mariona van der Goot (ProRail): “Omgevingswet maakt communicatie nog belangrijker voor bouwbranche”

10 jaar db-mBouwen is in toenemende mate communiceren. De omgeving heeft een belangrijke stem bij bouwprojecten en wie die stem negeert, oogst veel lawaai. Om succesvol te bouwen moet je de omgeving oprecht betrekken bij het bouwproject. Bouwprojecten creëren overlast, erkent Mariona van der Goot: “Maar hoe problematisch die overlast door de omgeving wordt ervaren, hangt voor een groot deel af van de kwaliteit van je communicatie. Door mét en niet tégen bewoners, winkeliers en belangengroepen te praten ontstaat draagvlak. Wie niet communiceert of over de hoofden heen zendt, krijgt vooral tegenwind. En dat is slecht voor de omgeving en het bouwproject. Heldere communicatie met de omgeving is dus van levensbelang.” Het hele interview lees je hier >>

Vincent Taapken (Vastgoedman 2018): “Zelfrijdende auto’s veranderen vastgoedbehoefte”

Volgens Vincent Taapken staan we aan de vooravond van een megarevolutie in mobiliteit. ‘Iedere dag hoor ik het filenieuws op de radio. Over vijftien jaar zijn er geen files meer. Dan heeft niemand in Nederland nog een eigen auto, maar laat iedereen zich rijden naar zijn afspraken,’ voorspelt Vincent. ‘En ben je op locatie? Dan haalt die zelfrijdende auto de volgende klant op. Kortom: dure parkeergarages op A-locaties in de stad worden compleet nutteloos!’ Deze voorspelling betekent nogal wat. Niet alleen voor de auto-industrie, maar voor de maatschappij als geheel. ‘Mobiliteit is een service. Het gaat straks niet meer over bezit, maar over gebruik. Het liefst servicegericht.’ Het hele interview lees je hier >>

Ad Broeders (Spoorzone Delft): “Een goede relatie brengt je ver(der)”

PSS 2018 768x512 1Projectmanager van één van de grote stationsprojecten van in Nederland: Ad Broeders, projectmanager vanuit ProRail voor Spoorzone Delft. Het project dat het centrum van Delft weer met de rest van de stad verbindt; door de aanleg van een spoortunnel en het verwijderen van het spoorviaduct dat de stad decennia lang doorsneed. We interviewen Ad op de dag dat de spoortunnel precies drie jaar in gebruik is, over zijn aanpak van dit gigantische project. Het hele interview lees je hier >>

André Cloosterman (Schiphol Real Estate): “Met db-m krijgen opdrachtgevers het beste van twee werelden”

Op Schiphol wordt momenteel een gloednieuw en innovatief kantoorgebouw neergezet: The Base D. Een bijzondere blikvanger met een moderne uitstraling, hoge verdiepingen, een strakke staalconstructie en veel glas. André Cloosterman, ontwikkelingsmanager Vastgoedontwikkeling Schiphol Real Estate, koos voor db-m als directievoerder. Db-m speelt op hoog niveau mee in de branche, vindt André. “De kwaliteit die ze bieden, is zeer hoog. Tegelijkertijd is het geen groot bureau. Dat vinden opdrachtgevers soms spannend. Maar ik merk in de praktijk dat ze de samenwerking en overdracht heel goed regelen. Ze hebben voldoende kwalitatieve resources, zodat kwaliteit en continuïteit nooit een probleem worden. Dat is heel knap.  Db-m weet zich op deze manier echt te onderscheiden in de markt: ze bieden persoonlijke, kwalitatieve service én continuïteit. Je krijgt als opdrachtgever dus het beste van twee werelden.” Het hele interview lees je hier >>

Jade Wissink: “7 lessons learned: de communicatieaanpak van Ruimte voor de Rivier”

Interview JadeWissink maart2017 1200x800 768x512 1Afgelopen jaren werkten Rijkswaterstaat, waterschappen, provincies en gemeenten aan meer ‘ruimte voor de rivier’, het grootste waterveiligheidsprogramma op dit moment in uitvoering. Een ingrijpend programma: 34 projecten met grote impact op de leefomgeving van de ruim vier miljoen Nederlanders in het rivierengebied. Goede communicatie is tijdens zo’n omgevingsgevoelig programma cruciaal: er wordt soms letterlijk in de achtertuin van mensen gewerkt. Jade Wissink, als hoofd communicatie verantwoordelijk voor de uitvoering van de communicatiestrategie van Ruimte voor de Rivier, onderzocht samen met Cathelijne Janssen welke lessen er zijn te trekken uit de gevoerde strategie: programmacommunicatie met ruimte voor alle projectpartner. Het hele interview lees je hier >>

Marcel Boshuizen (NS Stations): “Wij kiezen uit volle overtuiging voor aanpak db-m”

10 jaar db-mIn Zaandam wordt gewerkt aan de realisatie van een nieuwe, veilige route voor wandelaars en fietsers over het spoor. Naast deze spooroverbouwing wordt de bestaande stationshal gerenoveerd en komen er nieuwe winkels in het stationsgebied. Tijdens de verbouwing blijft de bedrijvigheid op het station en rijden de treinen gewoon door. Al met al een complex bouwproject. Daarom vroeg opdrachtgever NS Stations aan db-m om dit project in goede banen te leiden. Marcel Boshuizen, senior technisch ontwikkelaar bij NS Stations: “Db-m is in Zaandam zowel directievoerder als toezichthouder. Ze hebben veel kennis, creëren waardevolle verbindingen en leveren resultaat door het gewoon te doen.” Het hele interview lees je hier >>

Carlo Muller (Kenniscentrum Onderhoud & Beheer Vastgoed): “Een regisserend opdrachtgever is nèt een filmregisseur”

Carlo en zijn team staan voor regisserend opdrachtgeverschap, iets waar zij hun opdrachtgevers – veelal woningcorporaties – in stimuleren, motiveren en adviseren. Maar…hoe ver ga je als je regisserend opdrachtgever? “De grootste issues als het om regisserend opdrachtgeverschap gaat zijn het durven loslaten, vertrouwen hebben in de markt, budgetbewaking en het toezicht houden op afstand. Niet iedereen wil er al in mee. Maar als een opdrachtgever het vraagt, heb je als opdrachtnemer geen keus meer.” Volgens Carlo gaat het niet om echt loslaten: “Je moet goed de regie houden, maar dat wil niet zeggen dat je je bouwproject helemaal loslaat. Het gaat erom dat je in de gaten houdt hoe je project loopt, en vervolgens op het juiste moment bijstuurt.” Het hele interview lees je hier >>

We wensen je veel leesplezier! En wil jij jouw visie met ons delen? Laat het dan gerust weten!

Ps. Altijd direct op de hoogte zijn van ons nieuws? Volg ons dan op LinkedIn of meld je aan voor de digitale nieuwsbrief!

Interessant artikel? Delen mag!

Vergelijkbaar Nieuws